تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

تماس

تماس با ما

واحد مددکاری

کارشناسان مددکاری اجتماعی : سرکار خانم رضی و سرکار خانم زمانی

پست سازمانی: مددکار بهداشتی و درمانی

 

 

مددکاری: حرفه ای است مبتنی بر دانش، اصول، ارزشها، مهارتها وروشها که هدف آز آن کمک به افراد، گروهها وجامعه است تا بتوانند با تکیه بر توانایی ها واستفاده از منابع موجود برای حل مشکل با رفع نیاز خود اقدام کرده به استقلال نسبی ورضایت خاطردست یابند وپس از آن بتوانند تاثیر گذارباشد.

مددکار: کسی است که از طریق برقراری رابطه ای دو جانبه می کوشد تا ظرفیت، استعداد وقابلیت های مددجو را کشف وبرای وی آشکار سازد تا با تقویت وپرورش این قابلیت ها، مددجو بتواند با  استفاده از امکانات ومنابع موجودبه احتیاجات خود پاسخ دهد تا با حل وفصل مسائل ومشکلات خود به سازگاری بهتری با محیط دست یابد.

امروزه نظام خدمات بهداشتی و درمانی برای بسیاری از مردم این کشور علاوه بر هزینه های سنگین ، بسیار طاقت فرسا گیج کننده است.
بیماری ها و زخم های وخیم گاهی اوقات حتی برای ویران کردن و تخریب بعضی بیماران برای سالیان سال کافی است.
مددکاراجتماعی فردی است که در حوزه بهداشت و درمان عامل  بالا بردن کارکرد اجتماعی افراد و گروه هاست. پزشک درمان می کند و مددکار در برنامه پیشگیری ، درمان و پیگیری بعدی بیماری مشارکت دارد.

.

اهداف مددکاری:

  1. افزایش توان حل مسائل، سازگاری و افزایش توانائی های رشد افراد
  2. جلوگیری از اختلال در کارکرد های اجتماعی افراد با تدارک منابع اجتماعی و فردی
  3. کمک به مددجو جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت و تشخیص دقیق مشکلات زندگی
  4. شناسایی منابع و سازمانها ی خدمات رسان مرتبط با مشکلات و نیاز های بیماران
  5. پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات مشابه پس از ترخیص بیمار

 

گروههای هدف مددکاری در بیمارستان :

  1. بیماران بی بضاعت و نیازمند خدمات حمایتی
  2. بیماران صعب العلاج و بیماران خاص
  3. بیماران تحت پوشش سازمانهای حمایتی (بهزستی / کمیته امداد/ هلال احمر و .....)
  4. بیماران بی خانمان و کارتن خواب
  5. افراد ناتوان / معلولین جسمی - حرکتی ، معلولین ذهنی
  6. سالمندان رها شده
  7. بیماران مجهول الهویه
  8. گروههای در معرض خطر( کودک آزاری- سالمند آزاری- خشونت علیه سالمندان- خشونت علیه زنان- خشونت علیه معلولین- اقدام به خودکشی)
  9. بیماران روان( اختلال سایکوتیک)
  10. مجرمین و محکومین زندانی
  11. بیماران دارای انگ اجتماعی  و دارای رفتارهای ضد اجتماعی( مبتلایان به ایدز- هپاتیت- معتادین/  سو مصرف مواد )
  12. مادران باردار پرخطر
  13. نوزادان رها شده
  14. بیماران فاقد مدارک هویتی و بیمه
  15. اتباع بیگانه
  16. موارد نزاع و آسیب دیده از ضرب و جرح
  17. بیماران تصادفی
  18. بیماران ارجاعی از سایر سازمانها( اوقاف- هلال احمر- زندان- مجمع خیرین و ....)

 

نقش های مددکار

  •  آموزش دهنده :  بیمار و خانواده وی را در خصوص ماهیت بیماری و پیامدهای آن آگاه می کند. مددکار خانواده بیمار را به سمتی هدایت می کند که بتواند بیماری را به عنوان یک پدیده چالش برانگیز و قابل سازگاری تلقی کند ، نه به عنوان فاجعه غم انگیز.
  • حامی و مدافع :هدف مددکار ایجاد تغییر در شرایط موجود است . تلاش می کند که سیستم های اجتماعی را نسبت به نیازهای بیماران حساس نماید تا تغییرات لازم به نفع بیماران انجام گردد.
  • تسهیل کننده : مددکار اجتماعی با شناخت سیستم ها و منابع در جامعه همکاری بین تخصصها را گسترش می دهد و برای ایجاد و استمرار یک فضای درمانی مناسب تلاش می کند.

 

  • نقش رابط و ارجاع دهنده : بررسی شرایط درمانی بیمار و مصاحبه با بیمار و خانواده ، مساعدت مورد نیاز ، ارجاع به نهادهای حمایتی مربوطه

 

 

شرح وظایف مددکار در بیمارستان (شیوه انجام کار)

  1. سرکشی روزانه  بخش ها  با هدف :


* شناسائی و یاری رسانی به بیماران نیازمند، بیماران صعب العلاج و بیماران خاص شامل بیماران دیالیزی ، MS، بیماران سرطانی، بیماران تالاسمی، هموفیلی و ...
* شناسایی بیماران فاقد خانواده و طرد شده شامل:  سالمند ان رها شده ، معتادین کارتن خواب ، دختران فراری، بیماران مجهول الهویه و ......، جهت پیگیری امور قضائی و تحویل آنها به بهزیستی
* شناسایی بیمارانی که تحت پوشش هیج نوع بیمه ای نمی باشند و راهنمایی و اطلاع رسانی به بیماران مذکور جهت استفاده از بیمه
*  راهنمائی و اطلاع رسانی به بیماران مصدوم ترافیکی جهت استفاده از ماده (۹۲) (رایگان نمودن هزینه با ارائه کروکی تصادف)
*  پیگیری امور بیماران روان و مبتلا به اختلال سایکوتیک
* پیگیری امور متهمین اعزامی از پاسگاه، زندان، سربازان و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد
* هماهنگی و اقدامات لازم جهت امور بیماران مهاجر خارجی و هماهنگی با سازمانهای مربوطه (فرمانداری -کلانتری )
* شناسائی موارد سالمندآزاری، همسر آزاری،کودک آزاری و معرفی به اورژانس اجتماعی جهت بررسی وضعیت خانوادگی و حل مشکل بیمار که به صورت مصاحبه با بیمار و خانواده وی صورت می گیرد و یا از طریق تیم درمان به مددکار معرفی می گردد .
* مراجعان بدون همراهی که در طول درمان سرپایی یا بستری نیاز به همراه دارند.
* موارد خودکشی
* زندانیانی که برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان مراجعه می کنند.
* بیمارانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
* مواردی که پزشک معالج یا کادر درمان درخواست مددکاری برای بیمار داشته باشد.

  1. برقراری ارتباط با سایر سازمانهای حمایتی جهت تسهیل در امور بیماران (بیمه، اوقاف، دادستانی، هلال احمر، بهزیستی، کمیته امداد ، مجمع خیرین و  ....)
  2. جلب مشارکت های اجتماعی از خیرین و سایر سازمانهای حمایتی
  3. هماهنگی بین بخشی با سایر واحد های درمان
  4. ارزیابی روانی اجتماعی و اقتصادی بیماران
  5. مصاحبه، مشاوره، آموزش، برقراری ارتباط  موثر با بیماران و همراهان
  6. پیگیری امور درمانی لازم پس از ترخیص بیمار
  7. هماهنگی جهت تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران پس از ترخیص
  8. بازدید از منزل درمواقع لزوم
  9. تهیه آمارهای ماهانه و سالانه/ مستند سازی امور

 





espritportal

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام